Berfikir Untuk Ummat

Sejak kebelakangan ini, saya sering ditanya oleh pesakit,

What area of specialties do you want to do?” Saya terdiam. “Hmm… that’s a hard question to answer. I haven’t seen much of other specialties.

Kadang-kadang saya terasa masih awal untuk membuat keputusan, bidang kepakaran apa yang hendak saya ceburi. Jadi doktor pun belum lagi, kenapa nak fikir jauh-jauh? Inilah yang selalu bermain difikiran saya sehinggalah saya berjumpa dengan seorang doktor pakar sakit jiwa (Psychiatrist) yang masih muda usianya.

Macam mana you boleh jadi doctor pakar dengan cepat? Apa rahsianya, sharelah sedikit dekat adik-adik junior ni

You have to plan your career early. Masa I dekat medical school, I sudah target a few specialties that I wanted to do. Then I kaji macam mana nak sampai ke tahap itu dan apa training yang I perlu buat. Bila dapat peluang untuk sambung belajar, I terus grabbed. Orang lain mungkin kene fikir lama sebab tidak pasti lagi apa yang dia patut buat. Don’t just follow the flow, plan your future!

Saya tersentak mendengar kata-kata dia. Memang benar, kita perlu rancang masa depan, bukan hanya berserah kepada takdir. Rasullullah s.a.w sendiri merancang strategi sebelum pergi berperang., berhijrah ke Madinah. Selepas merancang dengan teliti, barulah layak kita berdoa kepada Allah supaya dimudahkan urusan dan ditunaikan hajat-hajat kita.

Maka, bermulalah pencarian masa depan saya. Apakah bidang yang patut saya ceburi? Ada orang kata pakar perbidanan (obstetrics) banyak dapat duit sebab hari-hari ada orang mengandung atau bersalin. Ada juga yang berpendapat kalau hendak banyak masa lapang, jadilah doktor pakar kulit (dermatologists, some people call itdermaholiday”). Kalau nak popular, jadilah pakar bedah! (surgeons).

Sukar untuk saya membuat keputusan. Akhirnya ditakdirkan saya bertemu dengan seorang lagi doktor yang sedang menjalani training dalam bidang kesihatan umum (Public Health). Bidang ini kurang popular dikalangan pelajar-pelajar perubatan kerana agak membosankan. Jadi saya sangat curiga dan bertanya kepada beliau,

Brother, what makes you want to specialize in Public Health?

Because in my country, we are still behind in this area. I hope I can do something to improve the health system.

Sekali lagi saya tersentak mendengar kata-kata doktor muslim yang berasal daripada Maldives ini. Kenapa saya tidak berfikir seperti dia, berfikir untuk umat? Saya teringat kisah Rasulullah yang sedang duduk bersendirian. Tetiba, baginda menitiskan air mata, menangis teresak-esak hingga basah janggut baginda. Menyedari kejadian itu, para sahabat mendekati baginda dan bertanya mengapa baginda menangis. Lalu Rasulullah menjawab,

Aku sedang memikirkan nasib ummatku”.

Begitu sekali Rasulullah memikirkan keadaan umat. Bandingkan dengan kita, apa yang sering bermain difikiran? Berapa banyak gaji boleh dapat bila kerja nanti? Kereta apa yang hendak dibeli? Bagaimana hendak menjadi glamour? Janji aku pass exam, kerja kemudian kahwin.

Inilah pemikiran yang individualistik. Dimanakah letaknya agenda umat dalam kotak pemikiran kita? Tidak dinafikan, harta dan pangkat boleh dicari. Tetapi sejauh mana kita meletakkan isu umat Islam dalam pemikiran kita. Apabila lebih banyak maslahah umat difikirkan, lebih banyak tindakan kita akan menguntungkan umat Islam. Tetapi bila banyak berfikir untuk diri sendiri, sudah tentu kita akan mendapat banyak keuntungan, namun apakah kita boleh selesa melihat umat yang sedang sengsara? Lupakah kita pada hadis nabi,

Barang siapa tidak ambil berat urusan umat Islam, dia bukan dari kalanganku.

Kalaulah semua mahasiswa dalam dan luar negara berfikiran individualistik, siapakah yang akan membela nasib umat? Siapakah yang akan merangka projek-projek ekonomi untuk membasmi kemiskinan umat Islam? Siapakah yang akan merawat penyakit-penyakit yang ada pada umat? Siapakah yang akan membebaskan umat daripada kesempitan dunia kepada keluasan akhirat?

Siapa lagi, kalau bukan umat Islam itu sendiri dan kitalah umat Muhammad s.a.w. Mari kita mula memikirkan bagaimana hendak menyumbang kepada kebangkitan umat Islam. Jangan sekadar berfikir bagaimana hendak lulus exam. Fikir jauh lagi.

Bagaimana hendak menjadi seorang yang pakar dalam bidang yang diceburi. Bagaimana hendak memanfaatkan kepakaran dan ijazah yang kita miliki untuk umat Islam. Ingatlah segala kepintaran akal, kelebihan dan kepakaran yang kita miliki adalah nikmat kurniaan Allah s.w.t dan pasti di akhirat nanti kita akan disoal tentang nikmat-nikmat ini. Apakah kita sudah mempunyai hujah yang cukup untuk menjawab soalan-soalan Allah swt di hari pembalasan nanti?

Sama-sama kita renungkan.

Oleh : Khairil Afif Mahmud
Biro Pembangunan Sumber Manusia ISMA NZ 2010
sumber : ISMA NZ

Leave a Reply

